Ja, je trekt zeker veel bekijks wanneer je onderweg bent met de prachtige Hyundai Ioniq 5. Voordat we de auto via Herman Bron van Oostendorp auto te leen kregen had ik het idee dat de auto qua omvang net zoiets zou zijn als een middenklasse auto maar tjonge, het is gewoon een grote auto!
De auto is erg breed en dat vertaalt zich in veel ruimte binnen. Je zit als een vorst, zowel voor- als achter. De auto heeft veel slimme opberg mogelijkheden en gemakkelijk te bedienen systemen voor infotainment, navigatie etc.
Om de Ioniq 5 uit te testen heb ik hem meegenomen naar Renkum. Ruimte genoeg voor 3 personen en 3 golfsets, iets wat ik in mijn eigen auto niet voor elkaar krijg. Onze demo was een 73kWh Project 45 AWD uitvoering met alle luxe die mogelijk is. De auto zit vol met technische snufjes. Met name het camerabeeld van boven bij het achteruit rijden is erg fijn. Ook prettig is dat de auto meteen energie gaat regenereren zodra je het gaspedaal los laat waardoor je praktisch niet hoeft te remmen. Wat wel wennen is het functioneren van de lane-assist. Het systeem corrigeert je wel erg heftig zodra je maar een stukje over de lijn gaat. Veiligheid voorop bij Hyundai.
Qua snelheid is de Ionic 5 meer dan pittig genoeg. Een beetje accelereren en je hebt kans op een bekeuring! Dat gaat dan ook weer wel ten koste van de actie radius. We vertrokken met een volle accu waarmee we volgens de computer 378 kilometer moesten kunnen rijden. Na onze rit van in totaal 134 kilometer hadden we nog 55% over. Dat klopt wel een beetje met onze stelpost dat je 65% van het opgegeven bereik moet kunnen halen. Bij de Ioniq 5 dus rond de 300 kilometer netto, natuurlijk afhankelijk van je rijstijl.
Uiterlijk oogt de auto erg stoer en robuust. Je moet er van houden maar met name de voor- en achterlichten zijn erg mooi. En door zijn breedte lijkt de auto ook erg groot. Op het dak liggen mooi weggewerkte zonnepanelen, de deurhendels komen er, bij het openen, op een aparte manier uit en de grote velgen kleden de auto mooi aan.
Kortom, het was geen straf om met deze auto te rijden. Onze demo, met al zijn luxe, heeft een fiscale waarde van € 58.000. Binnen de huidige markt van elektrische auto’s is dat een scherpe prijs waarbij je heel veel auto voor je geld krijgt. Zeker een aanrade