Het “Blokkeertarief” een nog onbekend fenomeen bij laadpalen

Het blokkeertarief is bedoeld om laadpalen niet onnodig bezet te houden en te blokkeren voor andere berijders die hun elektrische auto willen opladen. Het is dus een maatregel om de beschikbaarheid van laadpunten te verbeteren. Maar natuurlijk ook een verdienmodel voor de eigenaar van de laadpaal!

In veel gemeenten is “laadpaalkleven” aan openbare laadpalen al verboden en kun je een boete van € 95,00 krijgen voor het onnodig bezet houden van een laadpaal.

Maar ook worden er steeds vaker blokkeertarieven in rekening gebracht in zowel Nederland als in het buitenland. Dit bij laadstations langs de weg maar ook bij supermarkten, campings en andere plaatsen waar je kunt laden. Soms start het blokkeertarief vanaf het moment dat een auto vier uur aan een laadpaal staat maar er zijn ook voorbeelden dat het blokkeertarief direct start vanaf het moment dat je je auto koppelt aan de laadpaal. Deze blokkeertarieven kunnen variëren tussen de € 0.05 tot wel € 0.60 per minuut en komen boven op de eigenlijke laadkosten. Laden kan dus een dure aangelegenheid worden!

Zie ook het voorbeeld van de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rijden/laadpas-abonnement/blokkeertarief-bij-de-lidl

Dus let op wanneer je gaat laden en check je app van je laadpas. Vaak zie je hierin wanneer- en of er blokkeertarieven van toepassing zijn.