Importheffing EV uit China gaat door

De Europese Unie gaat de hoge importheffingen voor Chinese elektrische auto’s doorzetten. De heffingen gaan vrijdag in, meldt de Europese Commissie donderdag.

De heffingen moeten ervoor zorgen dat er een einde komt aan de oneerlijke concurrentie vanuit China dat eigen fabrikanten subsidieert.

De strafheffing bedraagt 17,4 procent voor een auto van BYD, hoofdsponsor van het EK voetbal. Voor een Geely moet 19,9 procent extra worden betaald, en voor een SAIC zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dat kan bij gebrekkige medewerking ook 37,6 procent worden. De tarieven liggen ietsje lager dan aangekondigd.

De heffingen zijn nog wel voorlopig. Ze worden opzijgezet, voor het geval Brussel en Peking er de komende vier maanden niet uitkomen. Als de commissie vindt dat China zijn leven niet betert, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht.

De commissie, die over de handel van de EU gaat, had in september een onderzoek ingesteld naar elektrische auto’s gemaakt door bedrijven uit China. Die profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, was de conclusie. Ze kunnen volgens het dagelijks bestuur van de EU al gauw een 20 procent lagere prijs rekenen, en daar kunnen Europese concurrenten niet tegenop.

Europa werd afgelopen jaar overspoeld met goedkope elektrische auto’s uit China. Door die hevige prijzenoorlog verliezen veel Europese autofabrikanten marktaandeel.

Bron: Nu.nl 05-07-2024