Op pad met de Hyundai Kona electric
Deze week is Fleet Control Nederland op pad met de Hyundai Kona electric (64kwh). Van Oostendorp Groep heeft deze auto ons ter beschikking gesteld. Aangekomen bij Hyundai Van Oostendorp in s’-Hertogenbosch stond Mark Essinger mij al op te wachten. Mark werkt al meer dan 20 jaar voor Hyundai. Dus als je een echt kenner zoekt bij Hyundai dan raad ik je zeker aan eens bij hem langs te gaan en een kijkje te nemen in hun showroom. Voordat de proefrit startte hebben we onder het genot van een bakje koffie gesproken over de ontwikkelingen in de markt, de huidige stimulans van de bijtelling (8% voor elektrisch in 2020) en de wijzigingen die de overheid wil doorvoeren per 2021. We kwamen samen al gauw tot de conclusie dat de wijziging naar 12% voor veel leaserijders niet meer zo interessant zal zijn. De momenteel verkrijgbare voertuigen met een volwaardige range zitten qua prijs al gauw boven de €40.000,- en je betaalt dan vanaf dit bedrag 22%. Hopelijk gaat de overheid de 8% bijtellingsregeling doortrekken tot 2021 om zo het elektrische rijden verder te stimuleren.
Mijn ervaringen
De Hyundai Kona electric staat bekend om zijn betrouwbare range. Ik heb een lange rit van Breda naar Haarlem en weer terug op de planning staan. Dit is totaal 240 kilometer. De kilometer range op het dashboard is bij het ophalen 445km. Dit zou qua range makkelijk haalbaar moeten zijn. Ik moet nog wel eerst naar de zaak en daarna naar huis. Het is een heerlijke zomerse dag en waar ik heel erg blij van word op een warme dag is de airco! Waar ik nog blijer van word is airco én stoelventilatie. Dit belooft dus een comfortabele rit te worden. Naast deze 2 opties beschikt de auto ook nog over Lane assist, een goed media systeem, Advance Cruise Control en nog veel meer. Een mooi samengestelde auto dus. De fiscale waarde van het model waar wij mee rijden is €45.710,-.
Het ritje van Breda naar Haarlem was zoals verwacht erg comfortabel. Het was niet zo druk op de weg en je kunt hierdoor maximaal genieten van de stilte in combinatie met het audiosysteem. Je hoort de banden wel een beetje maar het zou gek zijn als dit niet het geval is. Op de A27 rij je voornamelijk op een tweebaansweg en dan is de Advanced Cruise Control fijn. Deze remt automatisch voor de vrachtwagens en trekt ook automatisch weer op wanneer je van baan wisselt. Soms reageert deze ook wel eens wat extreem op een auto die in de verte de afrit neemt en daarbij wat afremt. Dit kan wat nerveus overkomen, maar veiligheid staat dan wel weer voorop. Ik vertrok met een range van 396km naar Haarlem en kwam terug in Breda weer aan met een range van 151km. Gemiddeld heb ik 100 – 110km p/u gereden met airco en stoelventilatie aan. Ik kan dus concluderen dat de range super betrouwbaar is! Voor alle mensen die nog geen vertrouwen hebben in de range van elektrische auto’s, maak een proefrit in de Hyundai Kona en ervaar het zelf. Zowel nieuw als tweedehands is dit model goed te verkrijgen. Dit maakt het voor zowel de particuliere als zakelijke rijder een erg toegankelijke auto.
Technische gegevens
- Range zomer gem. 420 km
- Range winter gem. 350 km
- AC laden 11 kW (7 uur 100% vol)
- DC snel laden 77kW (44 min. 80% vol)
- Accu Capaciteit 67.5 kWh
- Accu Capaciteit bruikbaar 64 kWh
- Topsnelheid 167km/h
Plus en minpunten
+ Super betrouwbare actieradius
+ Fijne en goed instelbare stoelen
+ Volledig uitgeruste auto
+ Perfecte alledaagse (reis) auto
+ Nieuw type kan 3 fase laden (11kW)
– Advanced Cruise Control kan wat nerveus overkomen
– Een beetje gevoelloos met sturen in scherpe bochten
– Oude type Kona kan alleen 1 fase laden (3.7 kW)
Al met al echt een mooie en vrij ruime elektrische auto. Perfect voor de alledaagse rijders die een auto zoeken die comfortabel en ook betrouwbaar is qua rang voor de lange afstanden. Een auto met veel technische snufjes en handig in het ‘elektrische gebruik’. Wil je meer weten over onze ervaring dan mag je ons altijd bellen of mailen. Voor een proefrit wil ik je graag naar Van Oostendorp in ’s-Hertogenbosch doorverwijzen.