Op pad met de Jaguar I-Pace

Op pad met de Jaguar I-pace

Deze week is Fleet Control Nederland op pad met de Jaguar I-pace. Jaguar- Land Rover The Adventure ’s-Hertogenbosch heeft ons deze auto ter beschikking gesteld.

Aangekomen bij de mooie showroom kwam Jasper Donkers op zijn drukke dag tussen de gesprekken door even naar beneden voor een gesprek. Jasper en ik kennen elkaar uit de leasewereld. Hij werkte voorheen als teammanager bij een leasemaatschappij en vervult sinds een aantal maanden een mooie functie bij The Adventure als salesmanager. Het is altijd leuk om oude collega’s even te spreken. De showroom was voor een maandagmiddag goed bezocht. Verschillende stellen waren voor de Jaguar of Land Rover aan het kijken. Zelf heb ik even snel gekeken bij de Landrover Defender. Ik ben ‘’EV-minded’’ maar ik moet toch even stil staan bij zo een historisch icoon als de Defender.

De Jaguar I-pace is in 2018 geïntroduceerd in Nederland. Ondanks dat de auto alweer 2 jaar bestaat blijft het een fantastische auto om te zien. Grote wielen (22 inch!!), mooie lijnen en prachtig lederen bekleding. Een elektrische auto met een mooie sportieve uitstraling.

Mijn ervaringen

De auto is prachtig gepoetst en ziet er op en top uit. Licht beige leren bekleding, zwart/ blauwe metallic lak en alles wat je maar kan wensen qua opties is beschikbaar. Mijn eerste indruk is wauw! We rijden in de meest luxe Jaguar I-pace die te verkrijgen is, de fiscale waarde is dan ook €114.494,-. Vanaf €80.000,- is er een, ook erg luxe, instap model beschikbaar. Van Jasper heb ik begrepen dat 95% van de zakelijke rijders kiest voor dit model van Jaguar. De modellen met een kenteken registratie uit 2018 en 2019 zijn qua bijtelling namelijk erg aantrekkelijk.

Het dashboard oogt in eerste instantie wat druk door de twee beeldschermen in het middenconsole, maar hoe langer je in de auto rijdt hoe meer je de logica ervan inziet. Voordat ik ga rijden heb ik even de tijd genomen om alles in me op te nemen qua functionaliteiten. Telefoon gekoppeld en Apple Car Play aangezet. Het media systeem werkt goed. In de vernieuwde I-pace (eind 2020) komt het nieuwe Pivi Pro geluidsysteem beschikbaar. Dat schijnt nog beter te werken.

Ik rij via de snelweg op weg naar Breda. Je merkt meteen dat deze auto veel power heeft. Ondanks dat de auto in de stand ‘’comfort’’ staat voel je dat de pk’s willen werken. Met 400pk en direct volledig koppel vanuit de elektrische motor kan dit ook niet anders. De Mini electric uit onze vorige blog was snel, maar de Jaguar is een raket die wegschiet in zijn sport stand. De auto voelt stabiel bij het optrekken en het iets snellere rijden. Je kan met een snelheid van 120 km p/u heerlijk cruisen. De banden zijn wat luider hoorbaar. De oorzaak hiervan is de 22 inch velgen en banden. Een kleinere velg/ band zal dit verhelpen, dit gaat dan wel weer ten koste van de uitstraling van de auto. ????

De range van de auto is 400 kilometer, omdat de auto zoveel vermogen heeft verbruikt de auto meer elektriciteit dan dat dashboard aangeeft. Met mijn rijstijl scheelt dit zo een 15% op 400 kilometer actieradius. Je moet dan ook echt je best doen wil je deze actieradius halen. Dit is dan ook een echte ‘’rijders-auto’’, je wilt lekker doorrijden en s ’avonds als je op de bank zit tegen jezelf zeggen; ‘Ik ga even lekker een stukje cruisen in mijn I-pace.’. Glimlach op je gezicht en genieten dus!

Wat ook belangrijk is bij het bezitten van een elektrische auto is de oplaadtijd. We rijden met het eerste type Jaguar I-pace deze kan 1 fase AC laden, dat is maximaal 7.4 kWh per uur. De accu heeft een capaciteit van 90 kWh, dit betekent dat het minimaal 12 uur duurt voordat de auto helemaal vol zit. Dat is vrij lang. De auto kan gelukkig ook snel laden (CCS), de auto is dan in 45 minuten 80% vol. Gelukkig komt er een nieuw type in oktober 2020 beschikbaar. Dit model is al te bestellen en kan 3 fase laden, dit is maximaal 11 kWh per uur en natuurlijk ook snel laden (CCS). Dit is dus 3 keer zo snel ten opzichte van het eerste type. De gemiddelde persoon rijdt geen 400 kilometer op een dag, maar mocht je een Jaguar I-pace willen aanschaffen kijk dan goed of het oude type geschikt genoeg is qua dagelijks opladen en rijden. Het nieuwe type heeft ook iets minder vermogen maar is daardoor wel weer efficiënter in het stroomverbruik.

Technische gegevens

  • Range zomer gem. 370 km 
  • Range winter gem. 280 km
  • AC laden 3.7 kW (12.5 uur 100% vol)   
  • DC snel laden 104kW (44 min. 80% vol)
  • Accu Capaciteit 90 kWh                       
  •  Accu Capaciteit bruikbaar 84.7 kWh
  • Topsnelheid 200km/h

Plus en minpunten

+ Premium auto                                                 
+ Mooi uiterlijk                                                   
+ Super sportieve auto!                                   
+ Fijne snelweg auto
Opladen oude type is 1 Fase (3.7kwh)
Media systeem is wat ingewikkeld
Hoge aanschafprijs

Al met al echt een mooie sportieve elektrische auto met een hoge funfactor! Een auto waar je in opvalt als je ermee rijdt. De auto voelt luxe en premium aan. Jaguar laat met deze auto zien dat ze niet alleen sportieve brandstof auto’s maken maar ook goed op weg zijn met deze sportieve elektrische auto. Mocht je vragen hebben over onze ervaring, dan horen we het uiteraard graag van je. Voor een proefrit wil ik je graag naar The Adventure ‘s-Hertogenbosch doorverwijzen.