Op pad met de Seat Mii electric

Deze week zijn we met Fleet Control Nederland op pad met de Seat Mii Electric. Simpel uitgelegd is dit de gewone Seat Mii alleen met een accupakket en een elektrische motor. Maar wel eentje met een serieuze actieradius in zijn klasse!

We hebben de auto zomaar 3 dagen mee gekregen van dealer Van den Udenhout uit ‘s-Hertogenbosch.  Service gericht zoals ze zijn bij Van den Udenhout stond de auto al klaar en stond Maurice Nouwens me al op me te wachten.

Mijn ervaringen

Ik rijd zelf een BMW i3. Ik moet dus objectief zijn met het vergelijk. De auto is wat kleiner dan ik gewend ben maar kost dan ook de helft minder. De fiscale waarde van dit model is €25.000,- maar je stapt al in voor een bedrag van €23.400,-. Het media systeem werkt goed. Telefoon koppelen en klaar. Je kunt je telefoon in een handig houdertje stoppen boven op het dashboard en gebruiken als navigatie. Je telefoon maakt dan onderdeel uit van het dashboard.

M’n eerste rit is gelijk 110km van ’s-Hertogenbosch naar Haarlem. Mooi stukje snelweg, dus meteen kijken hoe betrouwbaar de actieradius is. Ik vertrek met 204 km op het dashboard. In het begin is het even wennen allemaal maar als je zelf al een Volkswagen rijdt dan is het allemaal erg herkenbaar. De auto rijdt erg vlot weg. Maurice heeft mij de verschillende rijstanden uitgelegd. Je kunt namelijk one-pedal-drive rijden, hierbij remt de auto af op de motor en laad deze gelijk bij zodat je  verder komt qua actieradius/ range. Je kan dit ook helemaal uit zetten maar neem van me aan, dit rijdt zo lekker, dat wil je gewoon aan laten staan!

Uiteraard vanaf het stoplicht de snelweg op even vol het pedaal in trappen. Ik stond er van te kijken hoe snel dit kleine autootje is. En de Volkswagen Golf die nu achter me rijdt ook ????

Onderweg tussen de 100 en 110 km per uur gereden met airco aan. Lekker cruisen en veilig inhalen. De motor en banden hoor je binnen de bebouwde kom niet maar dat is op de snelweg wel anders. De motor is muisstil maar de bandjes hoor je duidelijk. In deze prijs klasse is het geluid hiervan dan ook helemaal in verhouding. Radio gewoon een tikkie harder en prima.

Aangekomen in Haarlem was ik heel erg nieuwsgierig naar de actieradius natuurlijk. Met 204km vertrokken en ik had bij aankomst nog 113km over. Dit is dus heel erg betrouwbaar! In de winter zal dit iets minder zijn want de kou heeft een flinke invloed op de range.

  Technische gegevens

  • Range zomer gem. 230 km
  • Range winter gem. 180 km
  • AC laden 7.2 kW (5 uur 100% vol)
  • DC snel laden 40kW (48 min. 80% vol)
  • Accu Capaciteit 36.8 kWh
  • Accu Capaciteit bruikbaar 32.3 kWh
  • Topsnelheid 130km/h

Plus en minpunten

+ Betrouwbare actieradius
+ Betaalbare elektrische auto
+ Prima media systeem
+ Gratis onderhoud en APK 1e 6 jaar
+ Perfect voor deelauto concept
Stuur niet maxiaal verstelbaar
 Weinig beenruimte op achterbank
Vakantie max. met 2 personen

Al met al echt een leuke compacte elektrische auto. Perfect voor starters in de elektrische auto markt, zakelijk in te zetten of als elektrische deelauto. Betrouwbare range, goede airco, fijn media systeem en voor een elektrische auto erg betaalbaar. Wil je meer weten over onze ervaring dan mag je ons altijd bellen of mailen. Voor een proefrit wil ik je graag naar Van den Udenhout in ’s-Hertogenbosch doorverwijzen.