Op pad met een waterstof auto
Deze week zijn we met Fleet Control Nederland op pad met een waterstof auto. De techniek van waterstof bestaat eigenlijk al jaren, maar heeft zich niet zo snel ontwikkeld als auto’s rijdend op benzine en diesel. De eerste waterstof auto was een soort rijdend laboratorium, gemaakt door GM in 1966. Men noemde deze de GM Electrovan. Jaren later is de eerste volwaardige auto in 2013 door Hyundai geïntroduceerd in 2013 en gepresenteerd onder de naam Hyundai iX35. Een stukje historie dus over de waterstof auto.
Wij werden via Herman Bron van de Oostendorp Groep getipt over een event georganiseerd door Arjan de Putter. Vanuit zijn bedrijf genaamd E-Xpeditie organiseert Arjan verschillende events. Ter ondersteuning waren Jos en Marco aanwezig vanuit hun bedrijf Ebby Road. Zij verkopen tweedehands waterstof auto’s. Wij reden met de Toyota Mirai maar men had ook de Hyundai Nexo staan. Deze is qua looks wat moderner.
Mijn ervaringen
In mijn voorbereidingen dacht ik; ‘’Ja, waar begin je dan…’’. ???? Ik ben erg bekend met het elektrische rijden maar dit is toch andere koek. De motor die de wielen aandrijft is vrijwel hetzelfde. Dit is namelijk een elektro motor. De techniek voordat de stroom de motor aandrijft is wat complexer maar heel erg interessant.
Simpel uitgelegd: Je hebt water en elektra nodig om waterstof te maken. Deze komen samen en worden, via een machine, omgezet in waterstof (H2). De waterstof (H2) wordt vervolgens onder druk in een tank opgeslagen. Het opgeslagen waterstof kan vervolgens via een speciale pomp getankt worden, dit gebeurt onder druk van 700 bar. De auto zet de waterstof via een Fuelcell (brandstofcel) weer om in elektra en voilà je kan rijden! Onderstaand zie je een voorbeeld van een pompstation wat volledig autonoom draait.
Met de Toyota Mirai kom je 600 kilometer ver op 1 tank van 5 kilo (eigenlijk twee 60 liter tanks van 2.5 kilo per stuk). De prijs per kilo is tussen de €10,- en €15,-. Gemiddeld dus rond de 120 kilometer voor €12.50.
Het rijden zelf is eigenlijk niet anders dan het rijden in een elektrische auto. Het praktische gebruik is voor nú nog minder handig omdat er nog geen goede dekking is qua pompstations. In Nederland zijn er momenteel 5 in gebruik en 18 in aanbouw. Onze buren in Duitsland daarin tegen zijn flink aan het bouwen. Er zijn ongeveer 85 waterstofstations in gebruik en de aankomende 2 jaar komen er nog eens 35 bij. De berichten uit de autowereld laten voldoende zien dat waterstof er steeds meer aan gaat komen. BMW gebruikt momenteel de techniek van Toyota en zij delen vanaf begin 2020 de ervaringen en ontwikkelingen met elkaar. Dit belooft dus veel goeds.
Wij bij Fleet Control Nederland denken dat uiteindelijk de benzine en diesel auto’s volledig worden vervangen door waterstof- en elektrische auto’s. Werkmaterieel en bedrijfsvoertuigen op waterstof en personenauto’s in een mix van elektrisch versus waterstof. Hoe denk jij hierover?
Technische gegevens
• Range zomer gem. 600 km
• Range winter gem. 550 km
• Tanken waterstof 3 minuten
• Capaciteit brandstoftank twee keer 60l
• Topsnelheid 175km/h
Plus en minpunten
+ Betrouwbare actieradius
+ Tanken in 3 minuten
+ Tanken is betaalbaar
+ Wij denken dat dit de toekomst is
– Aanschaf nieuw erg prijzig (va €80k)
– Momenteel nog geen goede dekking pompstations (NL)
– Uiterlijk van de Toyota Mirai is niet geliefd