We hebben, vanuit ons vakgebied als wagenparkbeheerders, al verschillende elektrische auto’s op proef mogen hebben voor een testweekend. Afgelopen week mochten we, via Story Den Bosch, een weekend rijden met de iX xDrive 50 Excellence en dat was toch wel een aparte ervaring.
Deze auto zit toch wel aan de bovenkant van alle elektrische auto’s die ik heb gereden en met een prijskaartje van zo’n € 128.000,- is de auto voor vele portemonnees, waaronder de mijne, te hoog gegrepen. Ik moet dan ook opletten om andere EV’s waarin ik heb mogen rijden niet naar beneden te drukken want dat zijn ook allemaal fijne auto’s en minimaal 2x zo goedkoop! Maar wat is het een genot om deze auto te zien en vooral er om er in te rijden. Wat een beest!
Je moet er natuurlijk van houden maar ik vind het van buiten een prachtige auto met een prachtige neus, verzonken portierhendels, prachtige lijnen en groot. Vooral heel erg groot. Maar vooral de achterkant is geweldig. “Less is more” zeggen ze, je ziet bijna niets aan zo’n zwarte achterkant maar wat is dat mooi. Jammer dat er een gele kentekenplaat op zit maar daar kunnen we helaas niks aan doen.
Van binnen is de auto ook erg luxe en ruim waarbij je gemakkelijk en comfortabel met 4 volwassenen op een lange rit of op vakantie kunt. Met een WLTP opgave van 593 km kun je best wel een eindje komen op 1 lading. Het dashboard is ook prachtig. Je hebt gewoon een digitaal dashboard met daarnaast nog een scherm voor onder andere de navigatie. De armleuning is een soort van zwevend middenconsole waarmee je allerlei zaken kunt bedienen of instellen. De traditionele “pook” bestaat niet meer maar is een schuifje waarmee je de auto in zijn versnelling zet. Je merkt niet dat de auto bijna 2.500 kilo weegt, bijna 2x zo zwaar als mijn eigen auto, maar even wat druk op het gaspedaal en voor je het weet zit je ver over de maximale snelheid. Da’s wel gevaarlijk voor de bekeuringen. Is gewoon niet te voorkomen met deze auto!
Kortom, de BMW iX5 is een echte limousine waarmee je vele veilige en prettige kilometers kunt rijden. Het is dat ie (ver) boven mijn budget is, anders was dit toch wel de auto van dit moment.
Dank Niels Vermeulen en Thomas Alberts van Story Den Bosch. Het was een meer dan plezierige ervaring.